Hållbar livsstil

Uppnå hållbarhet i ditt eget liv

Välgörande massage

 

Jag var fortfarande tonåring när jag började få och ge massage. Däribland fotmassage. När man väl har börjat med massage vänjer sig kroppen vid en viss nivå av serotonin, endorfin och oxytocin och man blir liksom beroende. Vid massage utsöndras endorfin som har en smärtstillande effekt och oxytocin som har en avslappnande effekt. Vid regelbunden massage höjs nivåerna av serotonin i kroppen. När man väl har upplevt den känslan, av både kortvariga och långvariga ökningar av ämnen som ger välbefinnande i kroppen, vill man återuppleva den.

Sedan tonåren har massage varit ett sätt att vårda mina nära relationer och hantera både kortvarig och långvarig stress. Massage, genom utsöndrandet av oxytocin, har en stressreducerande effekt.

När kroppen inte mår bra händer ett flertal saker som förhindrar cirkulationen av blod och andra ämnen. Att musklerna blir hårda skapar stelhet, smärta och försämrad blocirkulation. Massage mjukar upp och förbättrar cirkulationen.

Det finns flera olika sorters massage. Förutom klassisk svensk massage finns bindvävsmassage, yogamassage, thaimassage, shiatsumassage, lymfmassage och taktil massage. Min sambo har gått kurser i både klassisk massage och asiatiska varianter. Jag märker att hon blir bättre och att effekterna är mer välgörande. Nu vill jag också gå en massageutbildning. Jag har hittat en intensivkurs på Gran Canaria i klassisk massage för husbehov men man kan med samma utbildning bli professionell massör. Det verkar vara en idealisk plats med tanke på att värme också bidrar till att kroppen utsöndrar serotonin och oxytocin. Man blir alltså ännu mer avslappnad.

Jag har några favoriter när det gäller sätt att utföra massage. De är ganska olika i hur de upplevs men ger i grunden liknande effekt.

Fotmassage kan för vissa kännas ganska intim. Många av oss har känsliga fötter och njuter mycket av att någon berör fötterna. Man kan vara ganska djupgående men om man går för djupt och hårt börjar fötterna svettas och då får man ta det lite lugnt. Det finns säkert flera sätt att tolka utsöndringen av svett men ett sätt att tolka det är att systemet blir stressat. Man vill ju nå motsatt effekt.

Klassisk massage ska vara relativt djupgående och mjuka upp musklerna. För min del behöver jag djupgående massage över hela ryggen. Jag tar gärna massage på nacken och axlarna också. Det är i de senare regionerna som min stress sätter sig. Jag har fått magmassage några gånger men gillar det inte. Ett varmt örtbad före massagen gör väldigt gott. Jag brukar somna en stund efter massagen.

Taktil massage är skön då den är mjuk. Man brukar använda taktil massage eller motsvarande på små barn. Denna form går inte på djupet. Hela poängen är att smeka kroppen till avslappning. Detta utsöndrar en hel del oxytocin. Den behöver inte vara kraftfull och djupgående för att ha effekt.

I likhet med taktil massage tycker jag om beröring som knappt rör huden utan bara hudens hår. Det har gjorts neurostudier på de regioner som registrerar beröring och de reagerar mest optimalt på långsam lätt beröring där handen förflyttar sig en centimeter per sekund. Långsam, mycket lätt, beröring ger stor njutning. Detta kan göras på armar och rygg. För ökad intimitet kan det göras på mage och bröst.

Vissa har funnit massage genom skakningar mycket värdefull. En syn på saken är att kroppen själv sätter igång skakningar för att hantera svåra situationer. Vi skakar eller darrar av rädsla. Detta ska vara kroppens eget sätt att inte stelna (av skräck). En teknik som kallas TRE har utvecklats på denna grund. Jag har lärt mig en enkel form av massage genom skakningar som jag har märkt att många tycker om. Det enklaste sättet är att låta någon ligga på rygg på en säng med fötterna lite utanför kanten. Som massör tar man tag i anklarna/hälarna, lyfter hela benet bara lite och börjar sedan att skaka benen i sidled. Små snabba vibrationer. Detta upplevs mycket förlösande. Man kan göra på liknande sätt med händer och armar.

För mig är massage ett av många sätt att hålla sig i god form, avslappnad och harmonisk. Det kan mycket väl vara en väg till hållbar livsstil. Nu för tiden mår jag dåligt om det går för långt mellan behandlingarna. Jag tror inte man kan få för mycket massage, om den varieras, men jag tror att man kan få för lite. Jag kan i alla fall få för lite. Jag behöver massage.

4 jun 2019